Fris & Fruitig

contact
Menu

Menu

Praten

Contact

Zien

  • Fris & Fruitig HQ
  • Brouwerijstraat 1
  • 7523XC Enschede
  • The Netherlands

Home / Projecten / GGD Twente

GGD Twente

Klaar voor het SOA consult

Een eHealthapplicatie ter voorbereiding op het SOA consult. Jij ook zo'n Fris & Fruitig product?

Werk met ons

Over deze case

Talk Sense

Voor de GGD Twente hebben we een app ontwikkeld waarmee jongeren zich beter kunnen voorbereiden op het SOA consult.

  • Activiteiten
  • Conceptontwikkeling
  • User experience ontwerp
  • Visueel ontwerp
  • Technische implementatie

  • Platform
  • iOS
  • Android
  • CMS Webapplicatie

Meer dan een SOA-test

Voorbereiden met behulp van een chatbot

Jongeren zijn zich vaak onbewust van eigen hulpvragen. Ook weten ze niet altijd dat ze hiermee juist bij de GGD terecht kunnen.

Door middel van een voorbereidend gesprek met de chatbot worden ze aangezet tot nadenken. De resultaten kunnen ze veilig delen met de zorgverlener. Zo kan de zorgverlener tijdens het consult direct inspelen op de wensen van de cliënt.

Doet het pijn...?

Weet wat je wel en niét kan verwachten

Een levendige fantasie maakt je soms veel angstiger dan nodig. Voor de Talk Sense app hebben we een uitgebreid informatiegedeelte gebouwd waar jongeren vertrouwde informatie kunnen vinden.

Zo is er te vinden hoe een SOA test in z’n werk gaat, wat SOA’s zijn en hoe ze te voorkomen. Daarnaast komen ook andere SENSE onderwerpen aan bod, zoals: zwangerschap, hoe maak je seks leuk en lichamelijke hygiëne.

Volledige controle

Een maatwerk CMS om de app aan te sturen

Met het maatwerk Content Management Systeem wat we hebben gebouwd voor de GGD Twente kan de Talk Sense applicatie eenvoudig bijgewerkt worden. De administratoren kunnen de informatie actueel houden, de voorbereidende vragen aanpassen en de binnengekomen antwoorden inzien.

Onze toegevoegde waarde

Wij zetten graag een idee om in een applicatie welke haar doel bereikt

Soms zijn ideeën vrij concreet, soms heeft een klant enkel een globaal idee. In dat laatste geval heeft de uitwerking van het concept meer aandacht nodig. Met de uitkomsten van het door de GGD verrichte wetenschappelijk onderzoek zijn we aan de slag gegaan. We houden van dit soort uitdagingen. Het geeft ons de vrijheid om creatief te zijn. Het doel was jongeren beter voorbereiden op het SOA consult en beter voorlichten over SOA's. In samenwerking met de GGD hebben we het concept verder uitgewerkt.

Enkele highlights

  • De GGD wilde voor de voorbereiding een quiz-achtige functionaliteit hebben in de app. De resultaten van de quiz zouden na goedkeuring van de cliënt gedeeld kunnen worden met de zorgverlener. Een quiz leek ons minder geschikt voor de doelgroep. Na enkele creatieve sessies zijn we uitgekomen op het idee van een chatbot. Door middel van een chat kunnen jongeren op een interactieve manier hun probleemgebieden kunnen ontdekken en delen met hun zorgverlener.
  • We hebben in overleg met de GGD besloten dat een native experience voor dit doeleinde geschikter is dan een responsive webapplicatie. Onder andere doordat de gebruikers na het installeren sneller geneigd zijn de app nog eens te openen voor meer informatie en hulp.
  • We hebben verschillende designs gepresenteerd, welke de GGD heeft voorgelegd aan haar cliënten. Het uiteindelijke ontwerp is gebasseerd op de wensen van de eindgebruikers. Vroeg in het proces feedback van de eindgebruikers is voor ons erg belangrijk.

GGD Twente

Bewaakt, bevordert en beschermt een gezonde Twentse samenleving

Samen met de expertise van de GGD Twente hebben we een vooruitstrevend product kunnen neerzetten met kwalitatief hoogwaardige informatie. De samenwerking verliep soepel en de wederzijdse communicatie was uitstekend. Iets wat wij erg belangrijk vinden.

"Samen met Fris & Fruitig hebben we een app ontwikkeld waar we trots op zijn. [...] Waarin snelle en laagdrempelige communicatie het proces in een stroomversnelling heeft gezet."

Triston Berkenbosch van GGD Twente over de samenwerking

Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo

Voor ons nerds

Ontdek welke technologieën wij gebruikt hebben voor dit project

Het systeem is opgebouwd uit een iOS en Android app aan de voorkant. De achterkant van het systeem bestaat uit een tailor made CMS. Met dit CMS kunnen medewerkers van de GGD de chatbot beheren, de anonieme antwoorden inzien en de informatie beheren. De achterkant van de applicatie is volledig schaalbaar en draait op de Google Cloud.

Voor de iOS & Android apps hebben we gebruik gemaakt van React Native. De global state wordt gemanaged met Redux. Synchronisatie met het CMS wordt alleen uitgevoerd als er nieuwe informatie beschikbaar is. Op de achtergrond wordt de nieuwe informatie gedownload en lokaal opgeslagen. De navigatie is geimplementeerd met de React Navigation library. Ondanks de nodige breaking changes door de snelle ontwikkeling van de library is het ons gelukt een zeer goede navigatie in te bouwen, met een mooie custom nav bar.

Het CMS is gebouwd met React. De vragen van de chatbot kunnen beheerd worden met een custom drag and drop interface, waarbij gebruik is gemaakt van React DnD. De informatiepagina’s worden beheerd met een CMS dat gebaseerd is op Draft.js. Hierbij zijn wat geavanceerde functionaliteiten toegevoegd om bijvoorbeeld een accordion met inhoud aan te kunnen maken en gemakkelijk sub-pagina’s te kunnen beheren. Alle data wordt opgeslagen in een Firebase database en automatisch opgehaald door de apps tijdens het opstarten.

Naast de informatie in de app, worden enkel de resultaten van de chat opgeslagen op de server. Dit gebeurt op zo'n manier dat enkel zorgverleners van de GGD weten welke gegevens er bij wie horen.

Zin om te beginnen? Wij ook!

Ook als je zelf nog geen duidelijk plan hebt. We geven je graag advies of stellen een offerte voor je op. Natuurlijk helemaal vrijblijvend en zonder kosten.
Samen zetten we de volgende stap!

Neem contact op

Praten

Contact

Zien

  • Fris & Fruitig HQ
  • Brouwerijstraat 1
  • 7523XC Enschede
  • The Netherlands

Fris & Fruitig